یونیت دندانپزشکی

2023/08/15

 

یونيت دندانپزشكی يكی از مهم ترين تجهيزاتی است كه دندانپزشكان بايد در هنگام خريد زمان مناسبی را برای بررسی و ارزيابی آن جهت انتخاب شايسته صرف نمايند . چرا كه موضوع حياتی در روندكاری درمان بيماران سرعت و سهولت در استفاده از ابزارها برای دندانپزشكان و آرامش و راحتی بيماران در هنگام درمان است ، كه انتخاب يک يونيت صندلی دندانپزشكی مناسب را با اهميت كرده است.

نکته ای که از نظر اکثر کارشناسان در خرید يونيت دندانپزشکی بهتر است مد نظر قرار گیرد توجه به سابقه برند تولید کننده یونیت است ، چرا که سوابق شرکت ها و برندها قابل خرید و فروش نیستند .

امروزه شرکت ها و برند های تولید کننده یونیت دندانپزشکی با صرف وقت و انرژی و استفاده مناسب از نیروی انسانی کارآمد و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا ، تمامی تلاش خود را می کنند تا در جهت بروز نمایی علمی و ارتقاء کیفی تولیدات خود از جمله یونیت دندانپزشکی گام های شایسته و رو به جلویی بردارند و رضایتمندی مشتریان خود را بیشتر از گذشته فراهم آورند .

با توجه به اینکه تعداد زیادی یونیت دندانپزشکی با مشخصات و برندهای مختلف در این بخش برای شما عزیزان گردآوری شده ، برای خرید یونیت دندانپزشکی بهتر پیشنهاد می شود، که پس از بررسی مشخصات فنی با کارشناسان کام طب تماس بگیرید تا صحیح ترین انتخاب را داشته باشید .

كام طب | مرجع جامع تجهیزات دندانپزشکی و تجهیزات پزشکی در ایران با هدف ايجاد مقايسه در قيمت يونيت دندانپزشکی و امكانات و كارآيی هر يک ، تمامی يونيت صندلی های مرغوب موجود در بازار تجهيزات دندانپزشكی ايران را به صورت يكپارچه در اختيار دندانپزشكان گرامی قرار داده است

اجزای تشکیل دهنده یونیت شامل:

سینی ابزار
پدال پا
مخزن فاضلاب
گیج نمایشگر هوا
پوار آب و هوا
ساکشن هوایی
مخزن آب
کمپرسور
سیستم ساکشن
پدال قابل اتوکلاو
شیلنگ های دو سوراخ و چهار سوراخ

از مهمترین مزایای این نوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت مناسب
قابل حمل بودن
امکان نصب لایت کیور و جرمگیر
امکان انتخاب با کمپرسور و بدون کمپرسور

یونیت دارای چه اجزایی است؟
اجزای یونیت بستگی به مدل و برند‌های مختلف دارد چرا که در هر کدام آپشن‌های متفاوتی دارد. اما در کل، دارای اجزای زیر است. 

1- صندلی بیمار
یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها صندلی است؛ به همین دلیل طراحی و ارگونومی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بخش، خود از این اجزاء تشکیل شده است:

صندلی اصلی
زیرسری
تجهیزات داخل صندلی از قبیل موتور و جک

از جمله مواردی که در زمان انتخاب صندلی مناسب باید در نظر گرفته شود این است که باید قابل تنظیم، مستحکم و نیرومند باشد و از مواد با کیفیت و مناسب تولید شده باشد. ارگونومی آن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید برای بیمار احساس راحتی ایجاد کند. صندلی‌ها معمولاً به وسیله ی صفحه کلید و پدالی که در پایین پا قرار دارد، تغییر وضعیت می‌دهند و دارای چندین موقعیت چند وضعیتی می‌باشد.
2- چراغ یونیت
چراغ روشنایی یونیت با شدت‌های نور و نوع لامپ متفاوت می‌تواند نور کافی برای پزشک به منظور مشاهده ی بهتر داخل دهان بیمار را تأمین کند. این بخش، از لامپ هالوژن و LED تشکیل شده که دارای رنگی سفید و کاملاً طبیعی هستند و شکست نور یا ایجاد سایه نمی‌کند. معمولا این نوع لامپ‌ها، از نوع سرد و بدون سایه هستند و در نوع هالوژنی، LED و یا ترکیبی از هر دو ارائه می‌شوند. 
3- تابلت پزشک و دستیار
این قسمت دکمه‌هایی دارد که به جهت کنترل تمام قسمت های یونیت بکار می رود مانند: آب ورودی و خروجی، اینسترومنت‌ها، چراغ‌ها، آب لیوان، کنترل صندلی و زیر سری صندلی و… . تابلت پزشک قابلیت تنظیم برای چپ دست‌ها و راست دست‌ها را نیز دارا می‌باشد. دکمه‌های تابلت پزشک بر روی تابلت دستیار هم قرار دارد که دستیار  هم بتواند کار پزشک را انجام بدهد.
4- کاسه کراشوار
کراشوار ظرفی است که در کنار صندلی دندانپزشکی قرار می‌گیرد و در خلال انجام عمل یا معاینه ی بیمار، به شستشوی دهان و تخلیه بزاق دهان بیمار کمک می‌کند. این بخش، قابل جدا شدن برای اتوکلاو و استریل شدن می‌باشد. در بعضی از یونیت‌ها کراشوار مجهز به شیر آب نیز هست که قابلیت جدا شدن دارند.
این بخش، باید طوری تنظیم شوند که دسترسی بیمار به آن راحت باشد. برای جلوگیری از نفوذ آلودگی، جنس آن باید کاملاً صاف و صیقلی باشد که جنس سرامیکی بهترین متریال برای کاربرد در این مورد است.
5- ساکشن
این قسمت دارای دو سیستم است: بزاق کش و ساکشن. بزاق کش به منظور خارج کردن بزاق دهان بیمار هنگام معاینه و درمان به کار گرفته می‌رود. ساکشن مکنده قوی‌تری نسبت به بزاق کش دارد تا خرده‌های دندان، بزاق و خون را خارج کند.
6- پدال پایی
پدال در پایین یونیت، به منظور کنترل چرخش ابزارهای مختلف، مثلاً تنظیم صندلی یا فعال کردن سایر اینسترومنت‌ها در برخی از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته این پدال به صورت پنوماتیکی بوده ولی امروزه امروزه به صورت الکترونیکی است. در یونیت‌های پیشرفته تر پدال‌ها به صورت بی سیم هستند که علاوه بر امکانات فوق، قابلیت اتصال به وای فای را نیز دارند. بدین ترتیب پدال در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد تا در حین جراحی و معاینۀ بیمار، تسلط بیشتری بر کار داشته باشد.
7- سیستم آسپیراتور
آسپیراتور به لوله کوچکی گفته می‌شود که برای مکش بزاق در دهان گذاشته می‌شود. این دستگاه، بزاق و ذرات کوچک و سایر ضایعات حاصل از عمل دندان را مکش می‌کند.
8- سینی ابزار 
سینی ابزار یکی از وسایل ضروری و مفید برای هر یونیت پیشرفته به شمار می‌رود. این بخش، حاوی تمام وسایل لازم برای کار جراحی در کنار دست دکتر می‌باشد و سایز آن با توجه به یونیت انتخاب شده می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.